Svar: Opstart på grød og fast føde

28. februar 2022

Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige starttidspunkt - i hvert fald fortæller du, at jeres dreng er god til at spise af skeen, og at han første gang var så vild med skemaden, at I måske kom til at give ham for meget :)

Det er naturligt en ny tilvænning til hans mave pludselig at få grød og mos at bearbejde, når han er vant til at få mælk. Det er dog helt naturligt, at hans afføring ændrer sig, så han både kan få hyppigere afføringer, men også at de ændrer sig i konsistens. Når det er sagt, så er der dog lidt overvejelser, som I kan gøre jer i forhold til skemaden og mængden.

Jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I giver ham skemad 3 gange dagligt nu - morgen, frokost og aften. Jeg vil anbefale, at I giver ham grød om morgenen, til frokost kan I variere mellem grød (f.eks. øllebrød) og grøntsagsmos, og om aftenen vil jeg anbefale, at I giver ham grøntsagsmos - gerne med udgangspunkt i jeres grøntsager. Han skal stille og roligt også tilbydes mellemmåltider, men lige nu er det fint med de 3 hovedmåltider, og I må meget gerne give ham f.eks. 3/4 dl. af gangen, hvis han kan spise det. Det giver plads til mælk i maven efterfølgende, og mulighed for at maven kan vænne sig til det. Han skal også tilbydes vand til alle måltider.

Du kan overveje at malke ud og bruge din udmalkede mælk i hans grød og mos, for på den måde at gøre overgangen lidt mildere for maven. Det kan nogle gange hjælpe, især de første par uger. Herefter vil det være rigtig fint, at du bruger modermælkserstatning i hans grød og mos. Det er vigtigt, at du bruger fedtstof og modermælk eller modermælkserstatning i skemaden, da det energiberiger maden ekstra. Samtidig vil brug af modermælkserstatning også øge hans jernindtag.

Det lyder rigtig fint med hirsegrød, majsgrød og boghvedegrød, som I har forsøgt med. Han må også meget gerne få øllebrød (som kan vænne ham til rugbrødssmagen) og havregrød.

Når du laver grøntsagsmos, så kan det i begyndelsen være en god idé at bruge f.eks. kartoffelmos som basis og så tilsætte forskellige grøntsager som f.eks. gulerod, blomkål, broccoli, squash.. og stille og roligt så kan I udvide mere og mere. Nu hvor han er blevet 6 måneder, så må han få stort set alt: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så når han lige har vænnet sig til skemaden, så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til ham af dem.

Du skal være opmærksom på selleri, spinat, rødbede og fennikel, som indeholder større mængder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Det betyder, at hvis du laver en kartoffel-sellerimos, hvor selleri udgør en stor del af mosen, så må han gerne få det, men så skal der går ca. 14 dage inden han tilbydes nitratholdige grøntsager igen.

Du skriver, at I ønsker at give ham mest plantebaseret mad, og det er rigtig fint - babyer spiser generelt mest plantebaseret. Det anbefales dog, at han gradvist tilbydes kød og fisk i sin grøntsagsmos nu, og du skal derfor overveje, om I vil give ham kød og fisk, eller om det helt skal udelukkes fra hans kost. Hvis I vælger, at han ikke skal tilbydes kød og fisk, og du ammer ...

Annonce

... ham, så anbefales det, at du giver ham et dagligt jerntilskud i form af dråber. ca. 8 mg dagligt.

Kød en vigtig kilde til f.eks. Zink, og børn der ernæres vegetarisk, og herunder også vegansk, er sårbare i forhold til deres zinkstatus. Jeg kan ikke ud af dit brev se, om I lever vegetarisk eller vegansk - men det har naturligt også betydning, om I giver ham æg, mælkeprodukter osv. eller om dette også fjernes fra hans kost.

I skal være opmærksomme på, at jo flere fødevarer I vælger at fjerne fra kosten, jo større risiko er der for, at han kommer til at mangle næringstoffer. Det gælder især, hvis I fjerner kød, fisk, skaldyr, æg, ost, mælkeprodukter, eller forskellige biprodukter fra slagtning af dyr. Han kan f.eks. komme til at mangle jod, Selen, B12, B2, vitamin D og A og også n-3 fedtsyrerne (DHA) hvis han ikke tilbydes en varieret kost. Alt efter hvordan I spiser, og hvad I ønsker for jeres dreng, kan det derfor være en god idé at drøfte kostsammensætningen med en autoriseret klinisk diætist, der ved noget om små børns behov.

Hvis der er mange fødevarer, som I ikke vil give ham, så kan det anbefales, at han får en meget fint knust mulitbørnevitamintablet, som også indeholder de 8 mg jern. Den kan evt. gives sammen med lidt frugtmos som et mellemmåltid formiddag eller eftermiddag. Får han jern via en knust vitaminpille, som dækker hans jernbehov, så skal han ikke også tilbydes jerndråber. Og ja - det er nu, at du skal begynde at tænke på hans indtag af proteiner, mineraler, fedt, vitaminer osv.:)

Mit forslag til en dagsplan med 3 hovedmåltider ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre.

Morgen 8: Havregrød, evt. lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos - (og der begyndes evt. med kød eller fisk i grøntsasmosen). Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16: Ammes

Sover evt. en 3. lur som ofte er en powernap

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos - udgangspunktet bliver gradvist jeres mad (også her kan begyndes med kød/fisk i grøntsagsmosen), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, et stykke kogt broccoli eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Nat 03: Ammes - denne amning trappes dog ofte ud i takt med at inddraget af skemad i løbet af dagen sættes op.

Jeg synes umiddelbart, at det lyder som om, at jeres dreng er parat, men måske har han brug for, at du giver lidt mildere grøntsager og bruger kartoffel som basis og måske skal hans grød og mos laves på din mælk i et kort stykke tid.

Om han har brug for jerndråberne eller andre vitaminer og mineraler afhænger af, hvad du mener med "plantebaseret kost" og hvor meget I skærer væk fra hans kost. Hvis han ikke tilbydes kød, og du ammer ham, så ja - så bør du give ham jerndråberne dagligt.

Jeg vil anbefale dig meget, at I køber min bog "Helens bog om Børn & Mad". I den guides I igennnem måned for måned, der er madplanen, opskrifter og en beskrivelse af, hvad I kan gå igang med nu og hvordan. Der er også et fødevareleksikon, så du kan slå op, hvad jeres dreng må få hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave - 3. udg. 3 opl. 2021. :)

Rigtig god appetit fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.